Harmincöt éve adták át a felújított Budavári Siklót

A mesés panorámát biztosító Budai Hegypálya a II. világháborúban olyan súlyosan megrongálódott, hogy üzemeltetése egészen az 1985-ös teljes körű rekonstrukcióig szünetelt, az utasok pedig csak 1986. június 4-én vehették ismét birtokba.

Az 1870-ben átadott Budavári Siklónak két születésnapja van. 2020. március 2-án 150 éves fennállását, most június 4-én pedig újjászületésének 35. évfordulóját ünnepeljük.

A sikló a Budavári Palota megközelítésének egyik különleges eszköze: alsó állomása a Clark Ádám téren a Széchenyi Lánchíd budai hídfőjénél, az alagút bejárata mellett található, felső állomása pedig a Szent György téren, a Budavári Palota és a Sándor-Palota között helyezkedik el.

Az eredetileg gőzüzemű siklót gróf Széchenyi Ödön kezdeményezésére, Wohlfahrt Henrik tervei alapján 1868 és 1870 között építették. Az eredeti gőzüzemű gépház az alsó végállomáson volt. A világháborúban megsérült, 1948-49-ben elbontott hajdani Budai Hegypálya üzemelése az 1985. évi teljes körű rekonstrukcióig szünetelt, ez idő alatt pedig több elképzelés is született a helyreállítására vagy pótlására, még „Sikló Bizottság” is alakult, ám a megvalósítás újból majd két évtizedre elhalt, mígnem az egyik terv kivitelezését a BKV-ra bízták.

fotó © Megyeri Ákos | Csodálatos Magyarország

A felújítás során természetesen nem az eredeti gőzüzemű meghajtást állítottuk vissza, a szerkezetet jelenleg egy elektromos motor működteti a felső végállomás alatti gépteremből. Eredetileg az alsóállomás alatt helyet foglaló gépház (a vonóberendezés és annak csaknem 3 méter átmérőjű hajtótárcsája) az átépítés során a felső állomás alá került. A sikló normál nyomtávolságú (1435 mm) vasúti jármű, pályájának hosszúsága 95 méter, alsó és felső állomása közötti szintkülönbség pedig 50 méter.

Az egyenkét 24 fő befogadására alkalmas, egyenáramú villanymotor hajtotta két kocsi – a „Margit” és a „Gellért” – ingajelleggel van összekötve.

Vagyis miközben az egyik kocsi felfelé indul, a másik lefelé szállít utasokat. A balesetek kiküszöbölésére automatikus biztonsági berendezést is beépítettek a szakemberek, amely beavatkozik, ha a rendszer túllépi a megengedett sebességet.

fotó © Megyeri Ákos | Csodálatos Magyarország

A jelenlegi szerkezet 3 m/s sebességűre lett kiépítve, de ezt a tempót 1988-ban az utasok kérésére a felére csökkentették, hogy az egyedülálló panorámában minél hosszabb ideig lehessen gyönyörködni.

Az újraindulás után, 1986-ban csaknem 825 ezren utaztak rajta fél év alatt, vagyis gyorsan ugyanolyan népszerű lett, mint fénykorában, amikor még közforgalmi célokat szolgált. Funkciója mára a 19. századihoz képest jelentősen megváltozott, elsősorban a turisztikai igényeket elégíti ki ez a méltán népszerű közlekedési eszköz.

2018-ban és 2019-ben jóval több mint 1 millió utast szállított évente, és remélhetőleg a külföldi és hazai turizmus fellendülésével  ismét megközelíti akár a 35 évvel ezelőtti utasszámot is.

2021. június 4-én hosszított nyitvatartással, 23 óráig várják az utasokat, így a Budavári Siklóval felfedezhetjük Budapest csodálatos esti panorámáját is.

fotó © Csodálatos Budapest

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!