A ködfelhőbe burkolózott budapesti Megyeri híd

A Megyeri híd hazánk tizenkilencedik hídjaként a leghosszabb, amely áthidalja a Dunát.

Az öt különböző hídszerkezetből álló híd 1862 méter hosszú, és Újpestet köti össze Budakalásszal a Szentendrei-szigeten keresztül, az M0-ás autópálya részeként.

Tervezése 1993-ban, az építkezés 2006-ban kezdődött, de egy árvízhullám miatt az előkészítő munkák jelentős része kárba veszett.

fotó ©  Bajnok Tibor | Csodálatos Magyarország

A Megyeri híd valójában egy hídszekció, amely öt hídból tevődik össze: a Szentendrei-Duna felett acél gerendahíd, a Duna főága felett ferdekábeles acélhíd, az árterek és a sziget felett vasbeton gerendahidak vezetik át a forgalmat.

A legimpozánsabb szakasza a Nagy-Dunaág fölött húzódó 591 méter hosszú, 300 méter hajózó nyílású ferdekábeles acélhíd. Az ország első ilyen szerkezetű hídjának pályáját 12 méter hosszú, előre gyártott acél hídelemek összeillesztésével hozták létre.

Az acélszerkezetet a 100 méter magas, feszített vasbeton felszerkezet, pilon tartja.

fotó © Neszveda György | Csodálatos Magyarország

Az “A” betűt formáló pilonok szára üreges, falvastagságuk az aljuktól a tetejükig 1 méterről 40 centiméterre csökken. A pilonokat és a pályát összesen 88 – egyenként több tíz acélsodronyból álló – kábel tartja. A kábelek legyezőszerűen, két síkban függesztik fel az acélszerkezetű merevítőtartót. A 28 pilléren nyugvó teljes híd díszkivilágítása szépen követi a befelé dőlő pilonok formáját. A pilonok tetejére személylift visz fel, de az onnan kitáruló panorámát általában csak a hídmester és a karbantartók élvezhetik.

A Nagy-Duna hídjának próbaterhelését 2008. augusztus 22-24. között éjjelente tartották, forgalomba végül szeptember 30-án helyezték.

fotó © Neszveda György | Csodálatos Magyarország

A híd hatalmas méreteit jól érzékelteti a beépített anyagok mennyisége. A beépített vasbeton szerkezet 120 ezer köbmétert, az acélszerkezet 12 ezer tonnát, az aszfaltburkolat 46 250 négyzetmétert, a sóvédő bevonat (pl. festékek) 25 ezer négyzetmétert tesznek ki, az építés során 452 nagy átmérőjű, fúrt vasbeton cölöpöt használtak fel.

A Megyeri híd a tizedik születésnapján elnyerte az első ízben odaítélt az Év hídja díjat – a hídalak és erőjáték összhangja, az arányosság, a részletekben megmutatkozó igényesség, a környezetbe illeszkedés és a történeti jelentőség szempontjai alapján bizonyult a hazai Duna-hidak legjobbjának.

Alkotóit, Hunyadi Mátyás, Kisbán Sándor és Kőrösi Gábor építőmérnököket 2009-ben megosztott Széchenyi-díjjal ismerték el.

fotó ©  Neszveda György | Csodálatos Magyarország

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!